Wat kunnen we voor u betekenen?

Hieronder vindt u een overzicht van frequente oogaandoeningen die we behandelen.

Ooglidcorrectie en chalazion Heist-op-den-Berg

Ooglidcorrectie

Een huidteveel in de boven- of onderoogleden wordt dermatochalasis genoemd. De belangrijkste oorzaak is het bindweefsel dat zijn elasticiteit verliest, waardoor de huid steeds meer gaat “overhangen”. De huid wordt dunner en gevoelig voor vochtophoping.

cataract Heist-op-den-Berg

Cataract

Cataract, ook wel staar genoemd, is een vertroebeling van de ooglens. Als we jong
zijn, zijn onze ooglenzen glashelder. Naarmate we ouder worden, beginnen ze mat te worden, (zoals bv badkamerglas) waardoor ons zicht beperkt wordt.

droge ogen Heist-op-den-Berg

Droge ogen

Droge ogen ontstaan wanneer onvoldoende traanvocht wordt aangemaakt of als het traanvocht van onvoldoende kwaliteit is. Vaak zijn beide problemen aanwezig.
Traanvocht heeft een aantal belangrijke functies zoals het beschermen van het oog tegen infecties en het voeden en ‘glad’ houden van het hoornvlies/oogoppervlak.

glaucoom oogbehandeling Heist-op-den-Berg

Glaucoom

Glaucoom is een aandoening waarbij de oogzenuw wordt beschadigd, o.a. door een te hoge oogdruk. In het begin van de aandoening worden de buitenste delen van gezichtsveld langzaam aangetast.

droge ogen Heist-op-den-Berg

Diabetes en het oog

Het screenen van de ogen, meer bepaald het netvlies, in kader van diabetes is belangrijk omdat het visusverlies helpt te voorkomen. Indien men diabetes heeft, kunnen ogen beschadigd geraken door het ontwikkelen van diabetische retinopathie.

Maculadegeneratie oogbehandelingen Heist-op-den-Berg

Maculadegeneratie

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (LMD) is de meest frequente oorzaak van visusverlies op oudere leeftijd. Deze aandoening tast het centrale deel van het gezichtsvermogen aan en treft meestal mensen vanaf de leeftijd van 50 tot 60 jaar. Het veroorzaakt geen blindheid maar het kan alledaagse activiteiten zoals lezen en het herkennen van gezichten bemoeilijken.

multifocal intra-oculair lens oogaandoening

Zien zonder bril

Bent u boven 40 jaar en wenst u scherper te zien zonder bril, kan een lensvervanging van het oog een permanente oplossing bieden. Een bifocale of multifocale lens wordt geïmplanteerd in het oorspronkelijke lenszakje, de ingreep en herstel verlopen gelijkaardig aan een cataractoperatie.

ooglidaandoeningen Heist-op-den-Berg

Ooglidaandoeningen

Er zijn meerdere aandoeningen van het ooglid die zich kunnen ontwikkelen, waarvan sommige een ingreep vereisen als definitieve behandeling. Via onderstaande link vindt u een overzicht van de meest frequente aandoeningen.

Chalazion oogaandoening oogarts Heist-op-den-Berg

Chalazion

Een chalazion is een verstopping van een talgklier in het ooglid wat lijdt tot een
pijnloze, lokale zwelling van het ooglid. Soms kan een chalazion ontsteken waardoor de zwelling pijnlijk en rood wordt, hordeolum genaamd. Dit komt frequent voor, zowel bij kinderen als volwassenen. Bepaalde huidaandoeningen zoals rosacea zijn hiermee geassocieerd.

Kinderen en het oog oogaandoeningen

Kinderen en het oog

Amblyopie is een slecht gezichtsvermogen van één oog, ontstaan doordat dit oog zich in de vroege kinderjaren niet normaal heeft kunnen ontwikkelen. Amblyopie is
algemeen gekend als een ‘lui oog’.

netvlies oogaandoening Heist-op-den-Berg oogarts

Achterste oogsegment

Een netvliesscheur, maculaire pucker, maculair gaatje, glasvochttroebelingen,.. zijn enkele medische aandoeningen ter hoogte van het achterste oogsegment, waar het netvlies en glasvocht zich bevinden. Een eventuele behandeling dient chirurgisch te gebeuren, of door middel van een laserbehandeling.